Навський Великдень, 22 березня

Навський Великдень, 22 березня


Навський Великдень припадає на четвер (Чистий четвер) перед Великоднем. Поставлений на 22 березня згідно постійного календаря за шестиденкою (див. табл. шестиденки), це 40-й день (поминки) Великого посту.

У Великий Четвер розпочинали орати, спалювали oračka sveča (орачка свіча) у церкві, вважалося, що в той день відчиняється райська брама. [1, 85].

На богослужбі увечері поминають Предків. Всі в храмі стоять із запаленими свічками, з якими поверталися додому. Різними способами оберігали вогники, щоб вітер не загасив свічку. Якщо вдавалося донести вогник додому, то це вважалося за добру прикмету. Люди освячували вогнем все господарство. [2, 54, 56].

Після відправи люди, прийшовши додому, роблять вечерю, на зразок Вілії на Багатій куті, де обов'язково повинна бути кутя з медом. Це вечеря з предками. Цей день ще зветься «чистим четвергом», бо до схід Сонця необхідно помитись. [3].

Степан Килимник пише, що у давнину молодь у ніч великого четверга розкладала вогні. Вогонь і вода є головними чистителями і святителями, то й при зустрічі Великого дня весни та весняного Сонця цими вогнями очищували села, поля, ліси, води, луки – куди лише досягала заграва цих вогнів. Вірили, що вся місцевість, люди й худоба очиститься від усього лихого, що вогні проженуть злі сили, смерть, хвороби-недуги, що вогні очистять землю, чим викличуть високий урожай, добрий приплід худобі. Друге значення надавали вогням великого четверга: треба умилостивити душі покійних. Чарівними вогнями їм освітлювали дорогу, зігрівали, коли вони блукали по світу.

Вогонь, як для великого четверга, так і для великодньої ночі, здобувався «живий», що одержувався від тертя сухої деревини об деревину. Вогонь вважався небесним гостем, уособленням небесного божества, всеподателя життя на землі – Сонця, – то й благання й шанування в цей день відбувалося на честь Сонця, на честь і пошану весни та добрих душ-духів покійників. [2, 51].

Література:
1. Ґейштор А. Слов'янська міфологія / Пер. з польськ. – К.: Кліо, 2015. – 416 с.
2. Килимник С. Український рік у народних звичаях в історичному освітленні: У 2 кн. – Кн.2. – К.: Обереги, 1994. – 528 с.
3. Скуратівський В.Т. Святвечір: У 2-х кн. – К.: Перлина, 1994.

Світовит Пашник,
Волхв РПК

svit.in.ua/kny/Pashnyk.htm
джерело

Коментарі ()

    Ви маєте авторизуватись, щоб залишити коментар.

    КОШИК

    Усього: 13000 грн.

    Оформити замовлення Оформити замовлення

    зв'язатися з нами

    Вкажіть ваші дані і ми зв'яжемося з вами, також можете зателефонувати або надіслати повідомлення!!!

    viber whatsapp telegram

    авторизація