Без цього всі подальші намагання пояснити причину розташування свят будуть марними. На жаль, дослідники руського календаря не звертають увагу на шестиденну систему і намагаються довести, що слов'яни мали семиденний тиждень [3, 90]. Аналогічну помилку роблять в рідновірських громадах [4, 70], що приводить до нерозуміння системності, як і пов'язаної з нею міфології, і довільного розташування свят в річному колі.
Семиденка використовується в сучасному державному календарі, всі добре помічають, що дні тижня постійно зміщуються і не припадають на одне й теж число місяця, а разом з тим свята плавають по різним дням тижня.
Златковська Т. пише, що витоки семиденного тижня лежать в давньосхідних системах вирахування часу, якою користувалися в Шумері, Вавилоні, Китаї. Семиденку від вавилонян перейняли Іудеї, звідки вона лише в І в. н. е. (або в самому кінці І в. до н. е. між 30-м і 26-м роками) потрапила в Рим. [2, 35].
Так як система свят в європейських календарях склалася раніше, то введення 7-денки практично не позначилося на датах свят. Єдине місце, де витримується семиденна система, так це при вирахуванні юдо-христосівських свят відносно Великодня.
Можна побачити дублювання свят шестиденки, яка йде протягом всього року і окремих плаваючих великодніх свят, наприклад: Благовіщення (25 березня) відповідає Великодню, Радуниця (Проводи) за постійним календарем припадає на 1 квітня, а при вирахуванні Трійці (Семик), застосувавши шестиденку, отримуємо 6 травня. Відповідно Зелений тиждень починається з 1 травня (час розпускання листя на деревах), а Рахманський Великдень має припасти на 15 (середа) квітня (6х7=42, 42:2=21). Аналогічно, використовуючи шестиденку, можемо вирахувати початок Колодія (за 8 тижнів до Великодня), який припадає на 7 лютого, тоді похорон Колодки отримуємо 11 лютого – свято Велеса (Власія), провідника в потойбічний світ, 12 лютого – оплакування Колодки, а 13 початок великого поста (за 7 тижнів до Великодня).
Академік Борис Рибаков також зазначив, що «ряд побічних даних дозволяють думати, що у індоєвропейських народів, в тому числі й у слов'ян, древній облік часу був таким: рік ділився на 12 місяців по 30 днів в кожному; тиждень складався з шести днів. П'ять-шість днів, що не дораховували до сонячного року, виставлялися в особливий передсвятковий тиждень перед Новим роком» [6, 15].
Треба сказати, що ці 5-6 днів при реформуванні римського календаря були розкидані по різних місяцях. І щоб не зламати прадавню систему в місяцях, що стали тримати 31 день, свята в останньому тижні пересунули на 1 день, наприклад: Різдво чи Благовіщення замість 24 числа, відзначають 25.
Цікаве святилище існувало у даків, племен, що займали в давні часи землі сучасної Румунії. Святилище розташоване біля їхньої столиці Сармицегетузи відігравало роль календаря. Воно являло собою коло, що складалося з 180 стовпів, за допомогою яких спостерігали за рухом Сонця. Коло було поділене 30-ма більш товстими стовпами на 30 груп. Вчені зробили висновок, що рік даків мав два півріччя по 180 днів, був поділений на 12 рівних місяців, а кожен з місяців поділявся на п'ять періодів, що складалися з шести днів. Це святилище-календар було збудовано між 89 і 101 р., коли агресія Риму на Дакію тільки починалася. Тому ця календарна система не зазнала впливу римської культури і мала самостійний шлях розвитку. [2, 27].
Загалом така календарна система до сучасності дійшла у вигляді математичного кола, що має 360 градусів і циферблату годинника з поділом на 12 годин і 60 хвилин при 5 хвилинних поділах між цифрами, що означають 5 тижнів у місяці. Загальна кількість шестиденних тижнів у році складає 60, що відповідає давній обчислювальній системі «копі». Така система вимірів використовувалася і в шумерів [1, 40].
Годинник має поділяти добу і рік наступним чином (враховуючи сучасний поділ доби на 24 години):
1 грудня (На(ш)ума, нового змія) – 22 до 4 год. – ніч (зима); Новий рік (0 годин) припадає на 1 січня.
1 березня (Веснянка) – з 4 – 10 год. – ранок (весна);
1 червня (Шума, старого змія) – з 10 год. до 16 год. – день (літо);
1 вересня (Комина) – з 16 до 22 год. – вечір (осінь).
У нас викликає сумнів, що шумерська цивілізація, яка належала до індоєвропейців, використовувала 7 денний тиждень [5, 78], бо в противному випадку тижнів у році буде 52, як зараз в державному календарі. Швидше за все семиденку принесли семіти, які захопили простір Межиріччя.
Враховуючи, що протошумери вийшли з території Північного Причорномор'я ми можемо припустити про деяку нашу спорідненість. На Русі-Україні існувала така одиниця як копа, яка дорівнювала 60. Треба припустити, що назва копійка, походить від розмінної монети, яка складала 1/60 (пізніше 1/50 і 1/100). Українська народна казка «Коза-дереза», нам також можливо повідомляє не про копицю сіна, а саме про грошову одиницю: «Я коза-дереза за три копи куплена». Звідси походить і копити гроші, накопичувати заощадження, купувати.
Не виключаємо і назву цієї одиниці від копія (списа), адже стрілка на годиннику це також копіє. Можемо припустити, що образ Георгія (Юрія), що вражає Змія могло відображати на годиннику-календарі час перемоги сонячного божества над темрявою. Дата і час припадала в залежності, коли починався Новий рік. Аналогічну стрілу ми можемо бачити і на Триглаві у вигляді середнього зуба, який б'є у сердечко в нижній частині. Відображається боротьба Перуна і Велеса.
Спостерігаючи за рухом Сонця, людина поклала на оберт повного кола і свої роки життя. Так як в році маємо 60 тижнів від народження Сонця до його смерті, то відповідно на кожен тиждень припадає 1 рік. При переході сонячних астрономічних подій (сонцестояння і рівнодення) відбувався віковий перехід людини кожних 15 років (тижнів). Приблизно це мало б виглядати наступним чином: від Різдва (Коляда) до Великодня (Ярило, 15 років) – дитинство, від Великодня до Купала (30 років) – молодість, від Купала до Мира (45 років) – зрілість, від Мира до Коляди (60 років) – дідування. Якщо стара людина живе довше, то вона йде вже по колу новонародженого, тоді приказка «що стрий, що молодий», вірна у накладці життєвого простору.
Хоч Місяць, в сонячному календарі вже не відігравав домінуючої ролі, але за звичаєм зберігав за собою свята протягом свого циклу і вони відобразилися в православному календарі. За давніми назвами місяця визначимо наступні фази, що мали бути при шестиденному тижні: молодик, підповня, повня, ущерб, старий. Відповідно фази мають припадати на наступні числа. Початок з молодика, 1-6 – молодик, 7-12 – підповня, 13-18 повня, 19-24 – ущерб, 25-30 – старий.
В місячно-сонячному календарі місяці чергувалися по 29 і 30 днів. Це могло відобразитися на зміщенні деяких дат в стародавньому календарі. Як вже зазначали, аналогічно при введенні 31 дня було зміщено свята, аби не ламати системності.
Якщо в давнину міфологічну послідовність намагалися зберегти, то зараз сучасні укладачі календарів дозволяють собі довільне пересування дат, підганяючи їх до астрономічних точок, що є неприпустимим для збереження звичаєвого стилю. Для узгодження існуючого григоріанського (державного) календаря з астрономічними подіями, треба зміщувати всю систему, а це може бути вирішено лише на міжнародному рівні.
Схема шестиденного календаря
Календар у вигляді семика (7 тижнів) можна вписати у восьмикутну зірку чи уявити як енергетичні точки людини. Нижнє і верхнє ребро великого квадрату вказують на початок або кінець чергового місяця, тому у повній схемі таких квадратів має бути 12. Сонечками позначаються дати святочних днів. На дату вперед (не відображені) визначаються дні початків тижня, наприклад: 24 сб (25 пн), 30 сб (1 пн).
Чотири малих ромба, що лініями поєднуються в центрі, утворюють сонячне сплетіння (композицію можна замінити козацьким хрестом) і вказують на середину місяця (15). Відштовхуючись від цієї позиції визначаємо 7 основних маківок (родників) людини знизу до гори: куприк, стать, живіт, сонячне сплетіння, горло, третє око, тім'я. Двома малими сонечками, що припадають на 12 і 18 числа (без надпису), позначені додаткові маківки, що разом з іншими утворюють число 9. Аналогічні або трохи видозмінені візерунки можемо побачити на вишивках сорочок. Календар можна продовжити з таких же частин угору чи вниз утворюючи все річне коло. (Розробка автора).
Література:
1. Варга Д. Древний Восток. – Будапешт: Корвина, 1985. – 166 с.
2. Златковская Т.Д. Исторические корни европейского календаря // Календарные обычаи и обряды в странах зарубежной Европы. – Москва: Наука, 1983. – С.24-39.
3. Кобрин В.Б. и др. Вспомогательные исторические дисциплины. – М.: Просвещение, 1984. – 208 с.
4. Лозко Г.С. Коло Свароже: Відродження традицій. – К.: Укр. письменник, 2005. – 222с.
5. Паїк В. Корінь безсмертної України і українського народу. – Лівів: Червона Калина, 1995. – 240 с.
6. Рыбаков Б.А. Календарь древних славян // Сквозь века. К истокам культуры народов СССР: Сборник. Вып.1. – М.: Знание, 1986. – 240 с.
Світовит Пашник,
Волхв РПК
svit.in.ua/kny/Pashnyk.htm
Коментарі ()
Ви маєте авторизуватись, щоб залишити коментар.