Прийнято святкувати в основному наступний день 2 лютого, що має назву Стрітення, а його переддень називається Передстрітення. Це свято легко пояснюється в місячно-сонячному стилі календаря. Човен-місяць, що пішов у мандри 1 січня, має досягнути іншого берега 1 лютого. У цей час люди за місячно-сонячним календарем виходять на берег річки зустрічати Молодик. Відповідно на 40-й має закінчитися очищення для новонароджених, пошлюблених, померлих, а також породіллі, про яких ми згадували у зв'язку зі святами Різдва і Нового року. Ця календарна дата пояснює звичай посвячувати дитину і поминати на 40-й день. Передстрітення в календарі протистоїть Спасу на воді, який також проводиться біля водоймищ. Іншими свята цього ж типу стоять 1 травня (Маї) і 1 листопада (Діди), що пов'язані з поминанням предків або сходами молодої парості.
На жаль, руська народна традиція нам залишила мало відомостей про Передстрітення. Для пояснення свята скористаємося західноєвропейськими джерелами ушанування Бригіти 1 лютого, що є тотожною нашій Берегині.
Ірландська Богиня Бригіта вважається покровителькою поезій, ремесел, цілительства, вона допомагає жінкам при пологах. В ірландських сагах Бригіта є дружиною Бреса (нагадує нашого Велеса). На півночі Англії цю богиню називали Бригантія. Свято Бригіти – Імболк. [2].
При введення христосівства Богиню замінила свята Бригіта. Вважається, що у передсвято Бригіта мандрує країною благословляючи людей. Очікуючи її, за звичаєм, на підвіконня викладають пиріг або шматки хліба з маслом. У деяких районах Ірландії до цього дня випікали хліб у вигляді хреста. Поруч клали кілька колосків для її улюбленої білої корови (явний натяк на місячну сутність).
В цей день плели очеретяні хрести для захисту оселі протягом року. Хрести кріпили над дверима замість минулорічних. В це свято також були заборонені будь-які дії пов'язані з обертом колеса (напевно це символізує, що сонячне колесо вже дісталося (приїхало) до берега, двору). На мотузках для білизни розвішували хусточки, шматки тканини, стрічки, які називалися одягом Бригіти. Вважалося що ця тканина приймає цілющі властивості, якщо Бригіта торкнеться їх. (Це нагадує наш звичай розвішувати тканину на гілки дерев для русалок).
В давнину ходили ряджені від дому до дому і носили з собою солом'яну ляльку і веселили людей піснями і танцями, а господарі віддячували їм солодощами і грошима. [1].
Можна припустити, що це свято ушанування жінки пов'язане із завершенням очищення при народжені хлопчика (у календарному випадку Різдво Божича Коляди). У церковному приписі зазначалося, що породілля 40 днів не сміла заходити до храму, бо вважалася нечистою. По їх закінченні мати новонародженої дитини приходила до храму і приносила жертву очищення. [3, 371]. Тому стрітенське свято ще називається «Очищення Пречистої Діви Марії». Свідчення етнографів доводять, що обряд очищення породіллі притаманний нашому народові і раніше його дотримувалися. У цей час жінки не мали статевих стосунків, були незаплідненими, тобто не освяченими. [4, 46]. Можливо матері давався час для загоєння післяпологових ран і для особливого догляду за новонародженою дитиною.
Література:
1. День святой Бригиты в Ирландии. – calend.ru.
2. Імболк. – uk.wikipedia.org/wiki/Імболк.
3. Катрій Ю.Я. Пізнай свій обряд! Літургійний рік Української католицької церкви. – Ню-Йорк, Рим: ОО. Василіян, 1982. – 493 с.
4. Пашник С.Д. Іменослов – Запоріжжя: Руське Православне Коло, 7524 (2016). – 68 с.
Світовит Пашник,
Волхв РПК
svit.in.ua/kny/Pashnyk.htm
Коментарі ()
Ви маєте авторизуватись, щоб залишити коментар.